Harpconcert Lavinia Meijer

Luchtige harpmuziek in een technobunker

Liveregistratie concert Lavinia Meijer

Eén harpiste, in een betonnen bunker, met publiek dat met gesloten ogen zit te luisteren. Klinkt niet echt als een knetterend feestje zoals we die gewend zijn. Harpiste Lavinia Meijer heeft al tientallen prijzen op haar naam staan en presenteerde in november haar nieuwe album The Glass Effect. Sony Music vroeg mij een aftermovie en liveregistratie te maken. Maar hoe breng je zoiets energiek over op beeld, zodat het interessant blijft voor de kijker?

The Glass Effect is een eerbetoon aan de Amerikaanse componist Philip Glass, speciaal voor zijn 80ste verjaardag afgelopen januari. Voor haar project The Glass Effect selecteerde Lavinia tien etudes van Glass en een thema uit zijn filmmuziek Koyaanisqatsi. Ter promotie van dit mooie project werd door Sony Music een concert opgezet in Radion, Amsterdam. Vanwege mijn ervaring in de muziek- en filmwereld, kwamen ze via via uiteindelijk bij mij terecht.

Ik werd gelinkt aan Sophie van Dijck, Sony Music, en samen gingen we aan de slag. Je kunt natuurlijk heel gemakkelijk een camera richten op de harp en haar speler, de knop indrukken en af en toe langs het publiek zwaaien. Maar dan krijg je een statisch gevoel bij muziek die juist heel meeslepend en gevoelig is. Goed, ik blijf een gitarist en vond de harp persoonlijk nooit een spannend instrument. Tot je dus ziet wat iemand er echt op kan.

3-punts cameraregistratie

Om de emotie die het publiek ervaart tijdens zo’n show ook in huiskamers of vanaf je beeldscherm over te brengen, besloten we om de aftermovie vast te leggen volgens een 3-punts cameraregistratie. Ja. Hoe? Best simpel: door drie camera’s te gebruiken die je in verschillende hoeken plaatst om simultaan verschillende momenten te filmen. En zodat je de beweging van bepaalde snaarmechanieken kunt meepakken, want dat ziet er pas echt intens uit.

harpconcert Lavinia Meijer

Geen rockconcert

Een timelapse, aftermovie en liveregistratie. Eitje, gaan we doen! Maar ik kwam onderweg nog wel wat barricades tegen die ik moest zien te tackelen. Want wat je niet moet vergeten is dat een rockconcert misschien wel knetterluid is, waarbij je kunt praten, meezingen en stampen en je buurman kunt vragen hoe z’n dag is geweest. Maar bij een harpconcert is de zaal dus echt muisstil. En hoor je enkel het zachte geluid van snaren die door één harpiste tot trilling worden gebracht. Dan wil je tijdens het luisteren dus niet worden gestoord door een vervelende, jonge fotograaf die een beetje met zijn fototoestel loopt te klikken. Of stel je voor dat ik ergens al filmend tegenaan was geknald. The Glass Effect, maar dan anders.

harpconcert Lavinia Meijer

We moesten dus vooraf goed bekijken waar we ons veilig met de camera’s gingen settelen, zonder te veel lawaai te maken. De door mij ingeschakelde collega-cameramannen Eric en Richard zaten links en rechts verscholen in het publiek en ik nestelde me op een soort van balkon. Gelukkig had de zaal een flinke metamorfose gekregen van de stylisten, want toen ik eerder die dag binnenkwam, leek het alsof ik me in een betonnen technofeest-bunker bevond.

harpconcert Lavinia Meijer

En dan begint het snarenspel. Lavinia omarmt haar oranjerode harp en om mij heen sluit het publiek geconcentreerd de ogen. Aan het eind van de avond speelt Lavinia nog eenmaal het nummer dat wordt gebruikt voor de liveregistratie, zodat Richard even kan ‘freewheelen’ met de Ronin en op die manier een aantal gave, bewegende shots kan scoren! En ik heb, behalve een goede avond, een gesigneerd album in m’n platenkast staan.

Liveregistratie

Aftermovie

Timelapse

Het resultaat kun je hier bekijken! Wat vind je ervan?

Gear: Dji Ronin M, Sony a7sii, Sony fs5, 24-70,70-200,16-35mm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *