Videoclip HeavyLight Ghosts On The Run

Autopech en cameraleed

Alles wat je niet ziet in de nieuwe videoclip Ghosts On The Run van HeavyLight

Een oververhitte auto, een losse uitlaat en een stukgevallen camera. Dingen waar je niet echt op zit te wachten als je de nieuwe videoclip van HeavyLight aan het schieten bent. In de Ardennen en in Duitsland. Best ver weg van huis dus. Het begon allemaal heel leuk, met goede ideeën en het uittesten van de Polaroid-camera. Maar het ging al gauw mis…

Een paar maanden geleden werd ik gebeld door Allart Hoekstra. Allart is de gitarist van HeavyLight, een rockband uit Rotterdam. Gewoon een informeel, gezellig gesprekje om te polsen hoe het ging en ‘ohja er is toevallig ook weer een nieuwe single op komst, misschien was er wel weer een videoclip nodig’. Top nieuws! Ik vind de mannen van HeavyLight echt te gek en heb ook veel plezier gehad aan het maken van de vorige videoclip (Temper).

We begonnen snel met het uitwisselen van ideeën en brainstormen. Terwijl ik naar Ghosts On The Run (het nieuwe nummer) luisterde, schoten er verschillende gevoelens door me heen.

Reizen, melancholie, vluchten, een roadtrip door Zuid-Frankrijk. De link met mijn 164 oldtimer was snel gelegd. Al hebben we het uiteindelijk wel ietsje dichter bij huis gezocht.

Videoclip HeavyLight Ghosts On The Run

Zorgeloos op pad

De avond voor we twee dagen gingen filmen en 900 kilometer reden met 4,5 uur slaap, kwam Allart alvast mijn kant op. We maakten het script en het logistieke plan af. Ik zorgde ervoor dat alle camera-apparatuur in orde was. We testten de Polaroid-camera nog even. Toen was het allemaal nog leuk. Je vraagt je nu misschien af waar het dan mis ging?

Nou, als je een 940 in z’n 2 zet in plaats van in z’n drive, raakt deze blijkbaar oververhit. Dat gebeurde net toen we de snelweg opreden.

Een half uur na de start van ons tweedaagse avontuur  konden we dus alweer kappen.

Gelukkig was daar mijn pa, de reddende engel. Blijkbaar had hij een autoambulance. Op de een of andere manier heeft die man altijd alles. Gewapend met een vervangende auto op de autoambulance kwam hij ons tegemoet rijden. Tilburg-Utrecht duurt even, dus we besloten via de Horizon tv-app maar Southpark te kijken achterin de 164. De auto die bleef leven.

Een duikende camera

Eenmaal in Mayhoss, Duitsland, (met vier uur vertraging) hadden we het akkefietje achter ons gelaten in Nederland en konden we beginnen met filmen. Yldau de Boer en Tom van Kessel spelen het stelletje in de videoclip en zij dachten goed mee, toonden veel initiatief en Tom wist de Volvo 164 zelfs niet in de prak te rijden. Toch wel wennen, zo’n antieke auto. Klinkt nog steeds veelbelovend, toch?

En toen ging het weer mis.

Een van de twee camera’s besloot even te gaan liggen. Op een steen. Vanaf hoge afstand. Boem, scherm kapot. Gelukkig was dit niet de hoofdcamera, dus we lieten ons niet kisten. We gingen door.

Maar het leek alsof we geen geluk mochten hebben. Toen we ’s avonds laat op een landweggetje door Lomm reden – we mochten blijven slapen in het huis van de vriendin van Ruud Peeters (manager van HeavyLight) – liet de uitlaat van de 164 los! Wat een herrie. Alsof we een orkest aan onze auto hadden hangen. De schade viel gelukkig mee en was de volgende ochtend snel gefikst door de zwager van Ruud.

Videoclip HeavyLight Ghosts On The Run

Opgeven is geen optie

We konden de tweede dag gelukkig verder filmen zonder extra brokken en gesneuvelde apparatuur. Lomm en Thorn hebben veel mooie plekken te bieden die we gelukkig met weinig moeite konden vastleggen. Is het uiteindelijk toch nog goed gekomen met de nieuwe videoclip :-).

Wat vind jij van de nieuwe videoclip van HeavyLight?

Gebruikte apparatuur: Sony a7sII, Dji Ronin M, fs7
Gebruikte technieken: proberen goed voor te bereiden, hulp van pa, pakken wat je pakken kan, niet opgeven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *